23 Mart 2010 Salı

Gölge Haramilerindeki Sırlar

1. cok enterasan sözlere sahiptir.

Gölge Haramileri'ndeki bu dörtlüğün orjinali yavuz sultan selime aittir.

ozelligi ise soldan sagave yukaridan asagiokunduğunda aynı olmasıdır. Bu dünya şiir literatüründeki ilk örnektir.

1 sanma şahım -- 2 herkesi sen -- 3 sadıkhane -- 4 yar olur
2 herkesi sen -- dost mu sandın -- belki ol -- ayar olur
3 sadıkhane -- belki ol -- alemde -- serdar olur
4 yar olur -- ayar olur -- serdar olur -- didar olur.
2. albüm ilk kez dinlendiğinde bile göze çarpan sagopa parçası.
düşmez kalkmaz bir allah'tır uyan diyerek derin düşüncelere gark edip,
"Sanma şahım herkesi sen sadıkane yar olur. Herkesi sen dost mu sandın belki ol ağyar olur.
Sadıkane belki ol al alemde serdar olur, yar olur ağyar olur serdar olur didar olur."
kısmını sara sara dinlemek ve yoldan geçene "baksana şurasını ne hoş söylemiş, sözlere bak, ne şirin herif bu yahu! " demek isteğini damarlara zerk eder.
* *
3. sagopanın olayı abarttığı parçası!
tahmin ediyorum ki bu adam gerçekten abartı bir zekaya ve inanılmaz bir sanata sahip

yada 50 ile 100 arası bir çalışma grubu var sokuyo bunları bi kütüphaneye "saldırın üstü tozlu kitaplara! bulabildiğiniz, işimize yarıyacak ne kadar kelime kafiye bulursanız getirin!" diyo sonra oturuyorlar büyükçe bi masanın etrafına hayvan-bitki oynar gibi günlerce uğraşıp yazıyolar bu parçaları

basit bir örnek:
abile patladı, demlenir sîmam, nûşinrevandan handan ummam ben
ahu-yi felek mum, ben şamdan. düşmez kalkmaz bir allah'tır uyan

abile: derinin su toplaması sonucu oluşan kabarcık
simam: arapça'da zehir kelimesini çoğul hali
nüşinrevan: iran'da 531 ile 579 yılları arasında hükümdarlık etmiş, adaletiyle ün salmış sasani şahı
handan:neşeli,sevinçli,şen,gülen
ahu-ı felek: feleğin güzelliği, başdöndürücülüğü


4. Sanma şahım herkesi sen sadıkane yar olur.
Herkesi sen dost mu sandın belki ol ağyar olur.
Sadıkane belki ol al alemde serdar olur,
yar olur ağyar olur serdar olur didar olur

dizeleri yavuz sultan selim'e aittir.

ayrıca ''düşmez kalkmaz bir allah'tır uyan,uyan,uyaaan'' bölümünü sanki saba makami ile söylüyor. *
5. ayrıca yüce padişah yavuz un şiirinin enterasan bir yapısı vardır. şimdi hep birlikte bakalımjoneca değinmiş zaten)

sanma sahim herkesi sen sadıkane yar olur.
herkesi sen dost mu sandın belki ol ağyar olur.
sadikane belki ol al alemde serdar olur,
yar olur ağyar olur serdar olur didar olur

dikkat edersek ilk kelimeler ilk mısrayı oluşturmakradır. ama bununla bitmez dahi padişah devam eder:

Sanma şahım herkesi sen sadıkane yar olur.
Herkesi sen dost mu sandin belki ol ağyar olur.
Sadıkane belki ol al alemde serdar olur,
yar olur agyar olur serdar olur didar olur

bu da ikinci mısranın yukardan okunuşuydu.

Sanma şahım herkesi sen sadikane yar olur.
Herkesi sen dost mu sandın belki ol ağyar olur.
Sadıkane belki ol al alemde serdar olur,
yar olur ağyar olur serdar olur didar olur

ya evet nasıl bir deneysel edebiyat ürünüdür değil mi? olipocular görse alimallah george perec yaşamış olsa da ona ***ürsen falan hayran kalır adam. veee son okuma şekli:

Sanma şahım herkesi sen sadıkane yar olur.
Herkesi sen dost mu sandın belki ol agyar olur.
Sadıkane belki ol al alemde serdar olur,
yar olur ağyar olur serdar olur didar olur

ey dahi padişah kimler seni bu kadar hayal kırıklığına uğrattı da yazdın bunu? hey gidi!!

6. sagonun cezaya verdigi akıl almaz cumlelerden kurulu disstir. artık ceza burdan okursa anlasın diye altlarını cizerek yazıyorum.

giriş : (kendini tanıtma)
Akar sular dönmez geri tıpkı gençliğim gibi,bebekti ceninin ergeni,bir erdi büyümüş meyvesi.
sakal biyikla geride kaldi yunusun hamlik evresi,sivilce,akne katledildi soldu yüzümün güneşi.
Ve çivisi düşmüş tablolarda bir resimdi kendisi,kükreyen şu gökyüzüde kuşun kilitli kafesi

gelişme (ve diss in başlangıcı )):

Tersi döndü güvenin ansizin belirdi dostun hilesi ,fincan kahve ictim kursagimda kaldi telvesi. (40 yıl hatırı varmış nerdee)
Kırıştır yalan kahpesi,baştan akıl alır ya cilvesi.Yıkar,gecer bir dostun dusmancasina hamlesi.
iki boy aşmış ihanetin ki kati yok bahanesi hayrından umutsuzum getirme bari şerrini`.
Ve hepsi aynı yolda yolcu onca bedenin kellesi,meydan önüne dizilecek ve alinacak ifadesi(diss ulen diss).
Dualar olmasaydı kim kovardı kalleş iblisi? kalbim ak da pak da desen yuzunden yansir pisligin.

Sago sus!...husus derin çukurda içine sin,pusu kuran huşu içinde gozlerinde kin belirgin.
Vay senin şu kindar halin.Hin pilanların var hin.cenin buyudu savasa girdi silahlarimi bana verin.
Yardan sarkıttığın dostlarından kaçının ipini tuttun ? onlar guldu sen somurttun kalbinde kac gul kuruttun
hatiralarindan yuzde kacini unuttun? senin adini anmamak sartidir doslugumun.

sonuç:

Rap ten olma gökyüzünün güneşi sago bu benim yüzüm.Gölgeme sığınır mana özüm,hicran çölüne düştüm.
Yüz pınar yaş akıtsın gözüm.Kendi başıma öğrendim,kendim büyüdüm.Dudaklarımla gömdüm

7. gelelim dörtlüğün hikayesine: sah ismail satrançta kimsenin kendisini yenemeyeceğini düşünmektedir. yavuz sultan selim tebdil-i kıyafet eyleyip acem diyarına gider. orada fakir bir derviş kılığında satranç oynamaya başlar ve herkesi yener. ünü sah ismail'in kulağına kadar gider ve sah ismail bu derviş ile satranç oynamak istediğini onu bulup getirmelerini emreder. satranç oynarlar ve yavuz sultan selim kazanır. sah ismail kendinden aşağı gördüğü bir garip devişin kendisini yenmesini sindiremez ve onu aşağılar. sonra yavuz sultan selim'in dilinden bu dörtlük dökülür.


Akar sular dönmez geri tıpkı gençliğim gibi, bebekti ceninin ergeni, bir erdi büyümüş meyvesi.
Sakal-bıyıkla geride kaldı Yunus'un hamlık evresi, sivilce-akne katledildi soldu yüzümün güneşi.
Ve çivisi düşmüş tablolarda bir resimdi kendisi, kükreyen şu gökyüzünde kuşun kilitli kafesi.
Tersi döndü güvenin ansızın belirdi dostun hilesi, fincan kahve içtim kursağımda kaldı telvesi.
Kırıştır yalan kahpesi, baştan akıl alır ya cilvesi.
Yıkar geçer bir dostun düşmancasına hamlesi.
İki boy aşmış ihanetin ki kat'i yok bahanesi, hayrından umutsuzum getirme bari şerrini.
Ve hepsi aynı yolda yolcu onca bedenin kellesi, meydan önüne dizilecek ve alınacak ifadesi.
Dualar olmasaydı kim kovardı kalleş iblisi? kalbim ak da pak da desen yüzünden yansır pisliğin.

Nakarat:
Altın harflerle yaz mahlasımı. halvetim kasvet, kem gözlere şiş!...
Cadü ya herru!...ya merru!...kafkef, gölge harâmilerine bir selam çak!...
Abile ğatladı, demlenir simam, nüşinrevan'dan handan ummam ben.
Ahu-yi felek mum, ben şamdan. düşmez kalkmaz bir Allah'tır uyan!...

Verse 2:
Sago sus!...husus derin çukurda içince sin, pusu kuran huşû içinde gözlerinde kin belirgin.
Vay senin şu kindar halin. hin planların var hin. cenin büyüdü savaşa girdi silahlarımı bana verin.
Yardan sarkıttığın dostlarından kaçının ipini tuttun? onlar güldü, sen somurttun. kalbinde kaç gül kuruttun?
Hatıralarından yüzde kaçını unuttun? senin adını anmamak şartıdır dostluğumun.
Rapten olma gökyüzünün güneşi sago bu benim yüzüm. gölgeme sığınır manâ özüm, hicran çölüne düştüm.
Yüz pınar yaş akıtsın gözüm. kendi başıma öğrendim, kendim büyüdüm. dudaklarımla gömdüm.
Sanma şahım herkesi sen sadıkâne yâr olur. herkesi sen dost mu sandın belki ol ağyâr olur.
Sadıkâne belki ol âlemde serdâr olur, yâr olur ağyâr olur serdâr olur didâr olur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder